- 21 lutego, 2025
- Artykuły
Zmiany wprowadzone przez Rozporządzenie w sprawie maszyn 2023/1230
Poniżej przedstawiamy kluczowe zmiany wprowadzone w Rozporządzeniu UE 2023/1230 w stosunku do Dyrektywy Maszynowej 2006/42/WE wraz z odniesieniami do odpowiednich artykułów.
1. Zmiana zakresu stosowania
- Nowe kategorie produktów:
- Uwzględniono maszyny autonomiczne, zaawansowane technologie (sztuczna inteligencja, systemy cyfrowe) oraz produkty z funkcjami Wi-Fi.
- Podstawa prawna: Artykuł 2 ust. 1, Artykuł 3.
- Wykluczenia:
- Wykluczono niektóre kategorie produktów, np. maszyny dla wojska, urządzenia w parkach rozrywki, maszyny w przemyśle jądrowym.
- Podstawa prawna: Artykuł 2 ust. 2.
2. Definicje i zmiany w terminologii
- Nowe definicje:
- „Element bezpieczeństwa” obejmuje zarówno urządzenia fizyczne, jak i cyfrowe.
- „Istotna modyfikacja” odnosi się do zmian wpływających na bezpieczeństwo, w tym aktualizacji oprogramowania.
- Podstawa prawna: Artykuł 3 (pkt 3 i 16).
- Maszyna nieukończona:
- Produkt wymagający dalszych prac przed dopuszczeniem do użytkowania.
- Podstawa prawna: Artykuł 3 pkt 10.
3. Cyfrowe technologie i oprogramowanie
- Cyberbezpieczeństwo:
- Maszyny muszą być odporne na zagrożenia cyfrowe (np. ataki hakerskie) i zapewniać bezpieczeństwo także w kontekście aktualizacji oprogramowania.
- Podstawa prawna: Załącznik III.
- Instrukcje cyfrowe:
- Producent musi zapewnić cyfrową dostępność instrukcji obsługi przez co najmniej 10 lat.
- Podstawa prawna: Artykuł 10 ust. 7.
- Oprogramowanie jako element bezpieczeństwa:
- Traktowane na równi z fizycznymi komponentami.
- Podstawa prawna: Artykuł 3 pkt 3.
4. Ocena zgodności
- Maszyny wysokiego ryzyka:
- Nowe, bardziej rygorystyczne procedury oceny zgodności dla maszyn zaawansowanych technologicznie.
- Podstawa prawna: Artykuł 25, Załącznik I.
- Jednostki notyfikowane:
- Większy nacisk na udział jednostek zewnętrznych w ocenie maszyn wysokiego ryzyka.
- Podstawa prawna: Artykuł 14, Załącznik XI.
5. Obowiązki producentów
- Ocena ryzyka:
- Producent musi uwzględnić zarówno ryzyko mechaniczne, jak i wynikające z funkcji cyfrowych (np. aktualizacje oprogramowania).
- Podstawa prawna: Artykuł 10 ust. 1.
- Instrukcje obsługi:
- Muszą być dostępne w formacie cyfrowym, z możliwością wydruku. Na żądanie użytkownika – dostarczane w wersji papierowej.
- Podstawa prawna: Artykuł 10 ust. 7.
- Dokumentacja techniczna:
- Musi być przechowywana przez co najmniej 10 lat.
- Podstawa prawna: Artykuł 10 ust. 3.
6. Obowiązki importerów i dystrybutorów
- Importerzy:
- Muszą upewnić się, że produkt spełnia wymogi zgodności, oraz przechowywać dokumentację techniczną.
- Podstawa prawna: Artykuł 12 ust. 1-3.
- Dystrybutorzy:
- Zobowiązani do zapewnienia zgodności produktu przed jego dalszą sprzedażą.
- Podstawa prawna: Artykuł 13.
7. Normy zharmonizowane i wspólne specyfikacje
- Jeśli normy zharmonizowane nie istnieją, Komisja Europejska może wprowadzić wspólne specyfikacje techniczne.
- Podstawa prawna: Artykuł 20.
8. Deklaracje zgodności i oznakowanie CE
- Cyfrowe deklaracje zgodności:
- Mogą być dostarczane cyfrowo (np. kod QR, link w instrukcji).
- Podstawa prawna: Artykuł 10 ust. 8.
- Oznakowanie CE:
- Doprecyzowano zasady dotyczące oznakowania, aby zapobiec wprowadzaniu w błąd.
- Podstawa prawna: Artykuł 24.
9. Zmiany po wprowadzeniu na rynek
- Każda „istotna modyfikacja” wymaga ponownej oceny zgodności.
- Podstawa prawna: Artykuł 3 pkt 16.
10. Sankcje i nadzór rynku
- Sankcje:
- Państwa członkowskie muszą wprowadzić skuteczne sankcje za niezgodność z przepisami.
- Podstawa prawna: Artykuł 44.
- Nadzór rynku:
- Wzmocniono mechanizmy kontroli i wymiany informacji między państwami członkowskimi.
Podstawa prawna: Artykuł 41
Pomożemy Ci zadbać o bezpieczeństwo maszyn w Twojej firmie.
Formularz potrzeb
