Skip to content

Zmiany wprowadzone przez Rozporządzenie w sprawie maszyn 2023/1230

Zmiany wprowadzone przez Rozporządzenie w sprawie maszyn 2023/1230

Poniżej przedstawiamy kluczowe zmiany wprowadzone w Rozporządzeniu UE 2023/1230 w stosunku do Dyrektywy Maszynowej 2006/42/WE wraz z odniesieniami do odpowiednich artykułów.

1. Zmiana zakresu stosowania

  • Nowe kategorie produktów:
    • Uwzględniono maszyny autonomiczne, zaawansowane technologie (sztuczna inteligencja, systemy cyfrowe) oraz produkty z funkcjami Wi-Fi.
    • Podstawa prawna: Artykuł 2 ust. 1, Artykuł 3.
  • Wykluczenia:
    • Wykluczono niektóre kategorie produktów, np. maszyny dla wojska, urządzenia w parkach rozrywki, maszyny w przemyśle jądrowym.
    • Podstawa prawna: Artykuł 2 ust. 2.

2. Definicje i zmiany w terminologii

  • Nowe definicje:
    • „Element bezpieczeństwa” obejmuje zarówno urządzenia fizyczne, jak i cyfrowe.
    • „Istotna modyfikacja” odnosi się do zmian wpływających na bezpieczeństwo, w tym aktualizacji oprogramowania.
    • Podstawa prawna: Artykuł 3 (pkt 3 i 16).
  • Maszyna nieukończona:
    • Produkt wymagający dalszych prac przed dopuszczeniem do użytkowania.
    • Podstawa prawna: Artykuł 3 pkt 10.

3. Cyfrowe technologie i oprogramowanie

  • Cyberbezpieczeństwo:
    • Maszyny muszą być odporne na zagrożenia cyfrowe (np. ataki hakerskie) i zapewniać bezpieczeństwo także w kontekście aktualizacji oprogramowania.
    • Podstawa prawna: Załącznik III.
  • Instrukcje cyfrowe:
    • Producent musi zapewnić cyfrową dostępność instrukcji obsługi przez co najmniej 10 lat.
    • Podstawa prawna: Artykuł 10 ust. 7.
  • Oprogramowanie jako element bezpieczeństwa:
    • Traktowane na równi z fizycznymi komponentami.
    • Podstawa prawna: Artykuł 3 pkt 3.

4. Ocena zgodności

  • Maszyny wysokiego ryzyka:
    • Nowe, bardziej rygorystyczne procedury oceny zgodności dla maszyn zaawansowanych technologicznie.
    • Podstawa prawna: Artykuł 25, Załącznik I.
  • Jednostki notyfikowane:
    • Większy nacisk na udział jednostek zewnętrznych w ocenie maszyn wysokiego ryzyka.
    • Podstawa prawna: Artykuł 14, Załącznik XI.

5. Obowiązki producentów

  • Ocena ryzyka:
    • Producent musi uwzględnić zarówno ryzyko mechaniczne, jak i wynikające z funkcji cyfrowych (np. aktualizacje oprogramowania).
    • Podstawa prawna: Artykuł 10 ust. 1.
  • Instrukcje obsługi:
    • Muszą być dostępne w formacie cyfrowym, z możliwością wydruku. Na żądanie użytkownika – dostarczane w wersji papierowej.
    • Podstawa prawna: Artykuł 10 ust. 7.
  • Dokumentacja techniczna:
    • Musi być przechowywana przez co najmniej 10 lat.
    • Podstawa prawna: Artykuł 10 ust. 3.

6. Obowiązki importerów i dystrybutorów

  • Importerzy:
    • Muszą upewnić się, że produkt spełnia wymogi zgodności, oraz przechowywać dokumentację techniczną.
    • Podstawa prawna: Artykuł 12 ust. 1-3.
  • Dystrybutorzy:
    • Zobowiązani do zapewnienia zgodności produktu przed jego dalszą sprzedażą.
    • Podstawa prawna: Artykuł 13.

7. Normy zharmonizowane i wspólne specyfikacje

  • Jeśli normy zharmonizowane nie istnieją, Komisja Europejska może wprowadzić wspólne specyfikacje techniczne.
  • Podstawa prawna: Artykuł 20.

8. Deklaracje zgodności i oznakowanie CE

  • Cyfrowe deklaracje zgodności:
    • Mogą być dostarczane cyfrowo (np. kod QR, link w instrukcji).
    • Podstawa prawna: Artykuł 10 ust. 8.
  • Oznakowanie CE:
    • Doprecyzowano zasady dotyczące oznakowania, aby zapobiec wprowadzaniu w błąd.
    • Podstawa prawna: Artykuł 24.

9. Zmiany po wprowadzeniu na rynek

  • Każda „istotna modyfikacja” wymaga ponownej oceny zgodności.
  • Podstawa prawna: Artykuł 3 pkt 16.

10. Sankcje i nadzór rynku

  • Sankcje:
    • Państwa członkowskie muszą wprowadzić skuteczne sankcje za niezgodność z przepisami.
    • Podstawa prawna: Artykuł 44.
  • Nadzór rynku:
    • Wzmocniono mechanizmy kontroli i wymiany informacji między państwami członkowskimi.

Podstawa prawna: Artykuł 41

Pomożemy Ci zadbać o bezpieczeństwo maszyn w Twojej firmie.

Formularz potrzeb